a

اینستاگرام

تلگرام

توییتر

گوگل

اسکایپ

لینکدین

ایمیل

9:30 - 17:00

روزهای کاری: شنبه - چهارشنبه

02122687532

تماس برای مشاوره رایگان

جست و جو
فهرست
مهاجرت به آمریکا

راه های مهاجرت به آمریکا در سال ۲۰۲۰ ، شرایط مهاجرت کاری، تحصیلی، سرمایه گذاری در آمریکا و کلیه ی روش های مهاجرت به کشور آمریکا در این مقاله مورد ارزیابی علمی قرار گرفته است. راه های مهاجرت به آمریکا چیست؟ بهترین راه مهاجرت به آمریکا برای ایرانیان کدام است؟ در بین راه های مهاجرت به آمریکا کدام راه منجر به اخذ تابعیت و شهروندی آمریکا می گردد؟ شرایط مهاجرت به آمریکا از طریق لاتاری چیست؟ آیا مهاجرت به آمریکا از طریق پناهندگی امکان پذیر است؟ برای رسیدن به پاسخ این قبیل سوالات و تمامی نکات مرتبط به مهاجرت و اخذ اقامت آمریکا مطالعه این مقاله را از دست ندهید. در این مقاله سعی برآن شده است که اطلاعاتی برای افرادی که خواهان مهاجرت به این کشور از طرق مختلف هستند ارائه شود.

ایالات متحده آمریکا یا United State of America که به اختصار USA نیز خوانده می شود، کشوری با مساحتی نزدیک به ۹ میلیون کیلومتر مربع از وسیع ترین کشور های دنیا محسوب می شود. پایتخت این کشور واشینگتن دی سی می باشد و این کشور جمعیتی بالغ بر ۳۲۵ میلیون نفر را در خود جای داده است. آمریکا از ۵۰ ایالت، و تعداد ۵ سرزمین خودمختار و یک منطقه ی فدرال تشکیل شده است و واحد پول رسمی آن نیز در آمریکا دلار می باشد. کشور آمریکا از ابر قدرت های جهان محسوب می شود به دلیل نظام اقتصادی بسیار قدرتمند، فعالیت در همه ی امور اقتصادی و ثروت بسیار زیاد این کشور گواه بر این امر می باشد. برای بسیاری از افراد ایرانی یا حتی در سراسر جهان آمریکا کشوری فوق العاده و غایت آمال تلقی می گردد و اخذ کارت اقامت دائم یا گرین کارت آمریکا خواسته ی بسیاری از افراد از اقصاء نقاط کره خاکی می باشد.

maarten-van-den-heuvel-gZXx8lKAb7Y-unsplash
jorge-alcala-fbtHV94f-bA-unsplash

راه های مهاجرت به آمریکا از طریق کار

اخذ مجوز یا ویزای کاری آمریکا یکی از راه های مهاجرت به آمریکا می باشد. برای کار در آمریکا ویزاهای کاری متنوع و مختلفی وجود دارد؛ هر نوع ویزای کاری برای متقاضیان با شرایط و مقاصد گوناگون صادر شده و دارای تبعات متفاوتی برای اخذ اقامت یا گرین کارت آمریکا می باشند. بطور کلی چنانچه شخصی از طرف یک کارفرمای آمریکایی ( این کارفرما هم می تواند یک شخص حقیقی باشد و هم می تواند یک کمپانی یا شخصیتی حقوقی ) به استخدام درآید، مشمول اخذ ویزای کاری از دولت آمریکا می گردد. البته برای اخذ برخی از ویزاهای کاری آمریکا نیازی به داشتن دعوتنامه کاری یا به اصطلاح Job Offer نمی باشد.

برای اخذ یکی از انواع ویزاهای کاری آمریکا که به ویزای H1B موسوم است، داشتن یک پیشنهادکاری الزامی است. در زیر لیست مهمترین ویزاهای کاری آمریکا به همراه توضیح مختصری در باره هر یک را مشاهده می نمایید :

انواع ویزاهای کاری آمریکا

H1 عمومی ترین نوع ویزای کاری آمریکا ست که متقاضیان آن می بایست تخصص لازم در لیست مشاغل مورد نیاز آمریکا داشته را دارا باشند. داشتن پیشنهاد شغلی از کارفرمای آمریکایی مورد تأیید اداره مهاجرت آمریکا از پیشنیازهای اخذ این نوع ویزاست. مدت زمان اعتبار این ویزا یک سال می باشد.
H1B این ویزا مشابه H1 است اما با این تفاوت که با اعتباری ۳ ساله صادر می گردد. دارنده آن باید حداقل مدرک لیسانس را نیز ارائه نماید. این ویزا می تواند منجر به اخذ گرین کارت آمریکا گردد و دولت آمریکا در هر سال تنها ۶۵ هزار تعداد از این نوع ویزا را صادر می نماید.
H1B1 این ویزا به مهاجرینی از کشورهای سنگاپور و شیلی اعطا می گردد و شامل حال ایرانیان نیست.
EB3 برای افرادی صادر می گردند که غیر متخصص می باشند و برای غصب مشاغلی که زیر مجموعه اسکیلد ورکر هستند اعطاء می شود.
J1 این ویزا اغلب به جهت تبادل نیروی کار بمنظور تحقیق یا تدریس یا اشتغال در زمینه های آموزشی و فرهنگی صادر می گردد.
سری ویزاهای P ویزای های سری P که از P1 تا P4 را شامل می شود کوتاه مدت ( یک ساله ) و غیر مهاجرتی می باشند و تنها برای ورزشکاران و هنر مندان در سطح بین المللی یا شناخته شده صادر می شوند.

david-lusvardi-8vvhEiUPRSY-unsplash
christopher-alvarenga-OlxU3VfTI8w-unsplash

سری ویزاهای E بیشتر مربوط به کار در امور تجاری و کمپانی های مخصوصی می باشد. شایان ذکر است که ویزای E3‌ تنها برای شهروندان استرالیایی صادر می گردد و ایرانیان و افغانیان نمی توانند با این ویزا به آمریکا مهاجرت کاری داشته باشند.
سری ویزاهای R برای مبلغان مذهبی و فرهنگی صادر می گردد.
سری ویزهای L برای کارمندان رسانه ها، فیلم سازان، خبرنگاران و … صادر می گردد که البته متقاضیان آن باید دعوتنامه شغلی داشته باشند.
شایان ذکر است که ویزاهای معرفی شده در جدول فوق تنها برخی از ویزاهای کاری آمریکا می باشند. به جهت مشاهده لیست کامل انواع ویزاهای کاری کشور آمریکا اکیدا پیشنهاد می کنیم که مقاله ای با عنوان « شرایط اخذ ویزای کاری آمریکا » از همین وبسایت را از دست ندهید.

با توجه به آنچه که گفته شد مهاجرت کاری و اخذ ویزای کاری آمریکا در همه موارد به صورت مستقیم و قطعا به کارت سبز یا Green Card آمریکا منجر نمی گردد؛ اما چنانچه پرونده و کیس مهاجرتی را به درستی و برای ویزای مورد نظر ارائه نموده و با رعایت مسائل حقوقی مهاجرتی اقدام به اخذ ویزای کاری آمریکا کنید، این امکان برای شما وجود دارد که با تبدیل نوع ویزا به اقامت دائم یا گرین کارت آمریکا نیز برسید.

لازم به ذکر است که با توجه به شرایط سیاسی فی مابین دول ایران و آمریکا از آنجایی که پیدا کردن پیشنهاد کاری امری بسیار سخت می باشد، راه میانبر ابتدا ورود تحصیلی به آمریکاست. به دنبال تحصیل در آمریکا می توانید پس از پایان دوره تحصیلی به جستجوی کار پرداخته و در آن موقعیت ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل نمایید. این کار بسیار سهل تر و معقولانه تر می باشد.

راه های مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل

از راه های مهاجرت به آمریکا میتوان به مهاجرت تحصیلی و تحصیل در موسسات آموزشی و دانشگاههای آمریکا اشاره کرد. تحصیل محبوب ترین نوع مهاجرت به حساب می آید که همه ساله افراد بسیاری برای این روش اقدام می کنند. باید به این نکته اشاره کرد که روش تحصیل در کشور آمریکا موجب اخذ اقامت دائم یا پاسپورت نخواهد شد و همه ی دانش جویان برای اخذ اقامت دائم و در نهایت تابعیت باید در این کشور پس از اتمام تحصیلات خود مشغول به کار شوند. در مورد هزینه های تحصیل در کشور آمریکا می توان برای کالج ها و دانشگاه هایی در سطح متوسط هزینه ی یک ساله بین ۱۵ تا ۱۷ هزار دلار را در نظر گرفت اما هزینه های تحصیل در دانشگاه های سطح بالا و خوب این کشور سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ هزار دلار می باشد. در تمامی مقاطع تحصیلی در آمریکا تحصیل به زبان انگلیسی می باشد و افراد باید مدرک زبان IELTS با نمره ی خواسته شده ی کالج و دانشگاه حداقل (۶٫۵ به صورت آکادمیک) ارائه دهند. در چند سال گذشته تمامی راه های مهاجرت به کشور آمریکا برای ایرانیان بسته بوده است و تنها راه مهاجرت به این کشور مهاجرت از طریق تحصیل به آمریکا می باشد. اما همانگونه که گفته شد برای تبدیل اقامت موقت تحصیلی به اقامت دائمی یا شروع پروسه اخذ گرین کارت باید وارد پروسه های کاری یا ازدواج و سرمایه گذاری شوند و در این کشور مشغول به کار شوند.

julius-jansson-jqvA4CCwlZw-unsplash
gautam-krishnan-fwn08oKXvIQ-unsplash

برای مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل ، متقاضیان ایرانی و افغانی می بایست ویزای تحصیلی این کشور را اخذ نمایند. ویزای تحصیلی آمریکا نیز شامل انواع ویزاهای مختلف بوده که در جدول زیر به معرفی اهم آنها خواهیم پرداخت :

انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا

F1 از مشهورترین ویزاهای تحصیلی و دانشجویی آمریکاست که بجهت ورود به کالجها یا دانشگاههای این کشور صادر می گردد. چنانچه متقاضی متأهل بوده برای همراهان وی که شامل همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال می باشند، ویزای F2‌ صادر می گردد.
B1 این ویزای دانشجویی برای تحصیل در دوره ها و کورس های کمتر از ۶ ماه صادر می گردد و متقاضی حق ارائه درخواست جهت الحاق همراه را ندارد.
M1 تفاوت این ویزا با سایر ویزاهای دانشجویی آمریکا در این است که برای متقاضیان تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای صادر می گردد و همراهان که شامل فرزندان زیر ۲۱ سال و همسر می باشند نیز با اخذ ویزای M2 می توانند به متقاضی اصلی ملحق شوند.
J1 به متقاضیانی اعطا می گردد که در صدد شرکت در دوره فرصت مطالعاتی خود هستند و ماکزیمم اعتبار آن دو سال است.

برای مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل ، متقاضیان ایرانی و افغانی می بایست ویزای تحصیلی این کشور را اخذ نمایند. ویزای تحصیلی آمریکا نیز شامل انواع ویزاهای مختلف بوده که در جدول زیر به معرفی اهم آنها خواهیم پرداخت :

انواع ویزاهای تحصیلی آمریکا توضیحات
F1 از مشهورترین ویزاهای تحصیلی و دانشجویی آمریکاست که بجهت ورود به کالجها یا دانشگاههای این کشور صادر می گردد. چنانچه متقاضی متأهل بوده برای همراهان وی که شامل همسر و فرزندان زیر ۲۱ سال می باشند، ویزای F2‌ صادر می گردد.
B1 این ویزای دانشجویی برای تحصیل در دوره ها و کورس های کمتر از ۶ ماه صادر می گردد و متقاضی حق ارائه درخواست جهت الحاق همراه را ندارد.
M1 تفاوت این ویزا با سایر ویزاهای دانشجویی آمریکا در این است که برای متقاضیان تحصیل در رشته های فنی و حرفه ای صادر می گردد و همراهان که شامل فرزندان زیر ۲۱ سال و همسر می باشند نیز با اخذ ویزای M2 می توانند به متقاضی اصلی ملحق شوند.
J1 به متقاضیانی اعطا می گردد که در صدد شرکت در دوره فرصت مطالعاتی خود هستند و ماکزیمم اعتبار آن دو سال است.

از بین ۲۰ دانشگاه برتر در جهان با توجه به رتبه بندی دانشگاههای جهان در Symonds Quacquarelli، ۱۳ دانشگاه در خاک ایالات متحده آمریکا واقع شده است .

تنوع آموزشی بالا در این سطح در سایر کشورها به سادگی صورت نمیگیرد .

روش آموزش آمریکایی و تنوع در کنار رشد شخصی و آکادمیک و سایر اختصاصات از جمله خوابگاه از مواردی است که باعث شده افراد تحصیل در آمریکا را توصیه کنند .

دررابطه با راه های مهاجرت به آمریکا و تحصیل در آمریکا این نکته قابل ذکر است که در یک مطالعه توسط شرکت آموزشی MediaPathway.net ، مزایای زیادی برای آموزش و پرورش آمریکا بطور خلاصه بررسی شده است .از جمله ی آنها به رسمیت شناختن و اعتبار بالای دانشگاهها و فن آوری و آموزش عملی آنها میباشد. همچنین بر خلاف بسیاری دیگر در سطوح بین المللی، اتصالات کاری را برای عمده ی دانشجویان فراهم میکند .

دانشجویان انطباق با جوامع مختلف و چگونگی برقراری ارتباط مؤثر را آموزش میبینند .

کارآموزی در طول ترم دوم آغاز میشود و در کسب اطلاعات بیشتر در مورد فرهنگ کار در آمریکا و گام نهادن با سرعت بیشتر به جلو، کمک خواهد کرد .

بیش از ۴۵۰۰ دانشگاه در ایالات متحده در مقطع کارشناسی، مدارک تحصیلی ارائه میکنند و با چنین طیف گسترده ای از دانشگاهها، انتخابهای زیاد و مناسبی برای شما وجود خواهد داشت .

دانشگاههای ایالات متحده برای زندگی در محوطه ی پرجنب و جوش خود شناخته شده است . سرمربی فوتبال دانشگاه، تیم را به پیروزی یا رقابت با تیمهای خود دانشگاه هدایت میکند .برای پیوستن به گروهها هزاران انتخاب وجود دارد . تبدیل شدن به یک مربی برای تیمهای دانشجویی و یا روزنامه نگاری برای روزنامه ی دانشگاه، بازیگری در تئاتر و یا خوانندگی در دانشگاه جزء انتخابهای داوطلبان هنر در دانشگاه است .

david-everett-strickler-igCBFrMd11I-unsplash
nik-shuliahin-L4JWn8HHJ30-unsplash

برای راه های مهاجرت به آمریکا و تحصیل در آمریکا می توان بیان نمود که مدارک کارشناسی در آمریکا دارای انعطاف پذیری کامل میباشد . شما متقاضی تحصیل در آمریکا میتوانید در مورد رشته ی تحصیلی اصلی خود به عنوان مردد و غیر قطعی اپلای کنید . بنابراین میتوانید در طی ۱ تا ۲ سال اول تحصیلات، دوره ها و واحدهای عمومی را در کلاسها قبل از رسیدن به دوره ی تخصص بگذرانید تا به تصمیم قطعی برای تخصص خود برسید. افرادی که میدانند چه رشته ای را میخواهند میتوانند در طی تحصیلی ۴ ساله بطور نرمال دو رشته ی اصلی را منتخب و تکمیل کنند و مدارک تحصیلی آکادمیک را دریافت نمایند .

بسیاری از دانشجویان و متقاضیان تحصیل در آمریکا قادر به تامین هزینه ی تحصیلات خود از طریق کمک هزینه ی تحصیلی از دانشگاهها و نهادها ی مالی خارج از آنها هستند . در واقع منبع تأمین هزینه ها برای حدود ۱۰ % از دانشجویان بین المللی این دانشگاهها از کمکهای مالی فراهم میشود. بورسیه ها اغلب به دانشجویان بر اساس شایستگی، استعداد، موفقیتهای بزرگ و برجسته، نیاز مالی، و یا ویژگیهای فردی از جمله کشور اصلی، زمینه، جنسیت یا قومیت ارائه میشود .

تحصیل و کار در آمریکا از دیگر راه های مهاجرت به آمریکا و تحصیل در آمریکا می باشد و میتواند شما را برای اشتغال در بازار کار هنگامی که به کشور خود باز میگردید آماده سازد . این فرصت برای دانشجویان بین المللی برای بدست آوردن تجربه ی کاری در طول مدت تحصیلات خود در ایالات متحده و همچنین کار تا یکسال پس از فارغ التحصیلی در طرح آموزش عملی به صورت اختیاری وجود دارد .دانشجویان رشته های علوم و مهندسی تا دو سال میتوانند بمانند .

ایالات متحده دارای تنوع زیادی در مناطق جغرافیایی و فرهنگها میباشد .در تعطیلات تابستانی برنامه های برگزار شده توسط دفتر دانشجویان بین المللی از جمله سفرهای تعطیلات و طرح میزبان خانواده این فرصت را ارائه میدهد که دانشجویان علاقمند به تحصیل در آمریکا با این کشور و فرهنگهای متنوع آن آشنایی پیدا کنند .

راه های مهاجرت به آمریکا طریق سرمایه گذاری

در کنار راه های مهاجرت به آمریکا می توان به ویزای مهاجرت به آمریکا از طریق سرمایه گذاری اشاره کرد. متقاضیان سرمایه گذاری در آمریکا با اخذ ویزای EB5‌ می توانند در نهایت به اقامت دائم یا گرین کارت آمریکا دست پیدا کنند. ویزای مهاجرت به آمریکا از راه سرمایه گذاری نیاز به سرمایه گذاری ۵۰۰٫۰۰۰ دلاری یا ۱٫۰۰۰٫۰۰۰ دلاری در یک پروژه مرکزی که منطقه آن توسط دولت تأیید میشود، دارد .مرکز منطقه ای که سرمایه گذاری در آمریکا در آن صورت گرفته باید حداقل ۱۰ شغل جدید تمام وقت در هر سرمایه گذاری ایجاد کند تا اقامت دائم آمریکا برای آن تصویب گردد. این مشاغل میتوانند مستقیم ، غیرمستقیم و یا مشاغل مبتنی بر هزینه ها باشند. یک طرح اقتصادی و کسب و کار شامل روش ایجاد شغل باید ارائه شود که بر اساس آن محاسبه ی کار این مرکز صورت میگیرد. سرمایه گذار باید منابع مالی قانونی خود را اعم از اشتغال ، مالکیت کسب وکار، سرمایه گذاری ، ارث و یا یک هدیه نشان دهد. ارائه ی اظهارنامه ی مالیاتی از کشور سرمایه گذار و یا کشور محل اقامت فعلی او با سند و مدرک مشخص به USCIS الزامی است .

آژانس خدمات مهاجرتی و شهروندی آمریکا موسوم به (USCIS) بازگشت سرمایه ی مهاجران از صندوقهای سرمایه گذاری در آمریکا را به هیچ عنوان تضمین نمی کند؛ زیرا سرمایه گذاری در USCIS مستلزم ریسک زیاد و خطر کردن در تجارت به معنای واقعی کلمه می باشد .

در پروسه های سرمایه گذاری ، گرین کارت آمریکا در مرحله اولیه ۲ ساله صادر میشود و قبل از پایان دو سال وکیل سرمایه گذار باید برای حذف شرایط گرین کارت موقت اقدام کند. برای واجد شرایط بودن برای گرین کارت دائم آمریکا سرمایه گذار باید ثابت کند که سرمایه گذاری در آمریکا همچنان برقرار است و حداقل ۱۰ شغل برای افراد تبعه ی آمریکا ایجاد کرده و طرح اقتصادی که قبلا تأیید شده سوددهی مناسب و درخور را داراست .

در خصوص راه های مهاجرت به آمریکا علاوه بر مواردی که در بالا ذکر شد از معایب و دشواریهای سرمایه گذاری EB-5 میتوان نداشتن اجازه ی خروج در طی حداقل ۱۸۰ روز در سال را نام برد. همچنین دارندگان این گرین کارت آمریکا از طریق سرمایه گذاری در آمریکا باید درآمد و ثروت خود در سراسر جهان را برای اهداف مالیاتی در ایالات متحده اعلام کنند. سرمایه گذاری ۵۰۰٫۰۰۰ دلاری حداقل میزان سرمایه گذاری در آمریکا است و کمتر از آن امکان گرفتن گرین کارت ندارد .

از دیگر نقاط ضعف این سرمایه گذاری در آمریکا اجازه ی دست داشتن تنها در مدیریت در کار آفرینی است که اجازه نمی دهد فرد کنترل بیشتری را روی سرنوشت خود داشته باشد. همچنین زمینه هایی که روی آنها سرمایه گذاری و کارآفرینی صورت میگیرد زمینه هایی تحت خطر زیاد و با ریسک بالا می باشند .

rafik-wahba-yzC9vZoSHH0-unsplash
vitaly-sacred-1_A7v0jqOv8-unsplash

راه های مهاجرت به آمریکا از طریق ازدواج
از دیگر راه های مهاجرت به آمریکا ازدواج کردن با شهروندان کشور آمریکا یا کسانی که گرین کارت آمریکا را دارند می باشد. قوانین وضع شده در کشور آمریکا برای شهروندان این کشور که بتوانند همسر خود را به این کشور بیاورند تحت عنوان ویزا نوع K و ویزای نامزدی انجام می شود. پروسه ی اخذ ویزا های نامزدی یا K1 معمولا بین یک تا یک و نیم سال به طول می انجامد. این روش شرایط خاص خود را نیاز دارد و باید مدارک خواسته شده را ارائه دهند. مراحل اخذ ویزای ازدواج در کشور آمریکا به ترتیب عبارت است از:

تکمیل کردن فرم های مربوطه،
داشتن نامه ی تاییدیه از شخصی که تابعیت آمریکا را دارد
ارائه ی مدارک هویتی دال بر مجرد بودن شخص متقاضی
اخذ وقت سفارت
نامه ی تمکن مالی مورد نیاز
ارائه ی نامه ی عدم سو پیشینه
در حالت کلی مهاجرت از طریق ازدواج از راه های قانونی به شمار میرود اما توصیه ی ما برای مهاجرت از طرق کم ریسک تر و روش هایی که پروسه ای از نظر زمانی کمتری دارند می باشد.

ازدواج در خارج از کشور – ویزای ازدواج – اخذ اقامت و تابعیت از طریق ازدواج اتباع خارجی

قوانین کشور آمریکا به این نحو است که همسران شهروندان آمریکا بتوانند همسر خود را برای زندگی به آمریکا بیاورند، این امکان از طریق ویزای K امکان پذیر است.

مراحلی که باید برای اخذ ویزای ازدواج آمریکا به شرح زیر است.

پر کردن ویزاهای مربوطه
تاییدیه از تبعه آمریکای و ارسال به سفارت آمریکا
فراهم کردن شرایط و مدارک موردنیاز
تعیین وقت سفارت
اخذ ویزا
پروسه اخذ ویزا معمولا ۸ تا ۱۲ ماه زمان می برد و از طریق ویزاهای K1 و K3 امکان پذیر است. ویزای K1 ویزای نامزدی آمریکا می باشد و متقاضی از طریق آن می تواند همسر خود را به آمریکا بیاورد.

در آمریکا دو ویزای نامزدی k1 و ازدواج وجود دارد. برای اخذ ویزای نامزدی شما حتما باید دارای پاسپورت داشته باشید و با گرین کارت نمی توان این کار را انجام داد. همچنین پروسه انجام آن هشت ماه به طول می انجامد. بعد از اخذ ویزای نامزدی شما ۹۰ روز فرصت دارید که در این کشور ازدواج کنید ولی در صورت کنسل شد ازدواج ۱۸۰ روز وقت دارید که این کشور را ترک کنید. البته در آینده می توان دوباره برای این ویزا اقدام کرد.

براساس نظام حقوق بین الملل خصوصی در اکثر کشور های جهان پذیرفته شده که در صورت ازدواج فی مابین زوجین شخص می تواند در راستای اخذ تابعیت اقدام نمایند. کشور آمریکا از این قائده مستثنی نمی باشد. لذا چنان چه یک نفر با یک آمریکایی ازدواج کند می تواند جهت اخذ تابعیت آمریکا اقدام کند.

راه های مهاجرت به آمریکا و اخذ تابعیت از طریق تولد

در این قسمت به بررسی راه های مهاجرت به کشور آمریکا از طریق تولد می پردازیم. برای اخذ پاسپورت یا شهروندی آمریکا از طریق تولد، باید به چند نکته توجه داشت. به طور کلی کشور ها از ۲ طریق به افراد تازه متولد شده تابعیت می دهند. اصل خون و اصل خاک. کشور هایی که پیرو اصل خون هستند به افرادی که پدر یا مادر آنها شهروند آن کشور باشد تابعیت می دهند. کشور هایی مانند اتریش، آلمان، هلند، دانمارک و … پیرو اصل خون هستند. اما کشور آمریکا جز کشور هایی می باشد که پیرو اصل خاک هستند. یعنی اگر شخصی در خاک کشور آمریکا متولد شود و بدون در نظر گرفتن آنکه پدر یا مادر آن نوزاد چه تابعیتی دارند و شهروند کدام کشور هستند، تابعیت یا شهروندی کشور آمریکا را دریافت می کند. تولد جز ۶ روش اصلی مهاجرت کردن محسوب می شود و افرادی که متولد شده در خاک یا قلمرو آمریکا باشند می توانند از طریق وکیل قانونی خود امور مربوطه را انجام دهند. شایان ذکر است که تولد فرزند در خاک کانادا هیچ گونه آثار تابعیتی آمریکا برای والدین وی را لا اقل تا اتمام ۲۱ سالگی فرزند نخواهد داشت.

اخذ تابعیت و پاسپورت از طریق تولد ـ تولد در خارج از کشور ـ اصل خاک در اعطای تابعیت

همچنین اشخاصی که در خارج از آمریکا متولد می شوند اگر یکی از پدر و مادر آمریکا باشند می توانند برای تابعیت آمریکا تحت قسمت C301 قانون مهاجرت این کشور اقدام کنند.

martin-jernberg-jVNWCFwdjZU-unsplash
tom-ritson-KOh34ubDNZI-unsplash

راه های مهاجرت به آمریکا برای هنرمندان و افراد فوق موفق

کشور آمریکا برای افرادی که در زمینه های هنری خاص فعالیت دارند نیز ویزاهایی را تحت عنوان ویزای نوع O ارائه می دهد. این ویزا به دسته های دیگر نیز تقسیم می شود که به توضیح آن می پردازیم.

طبقه بندی ویزای O1 به طور کلی برای افرادی که “توانایی خارق العاده ای” در هنرهای گوناگون ، علوم ، تجارت ، آموزش ، ورزش و یا کسانی که در امور فیلمبرداری یا صنایع تلویزیونی دارند، در دسترس است.

ویزای O-1B : افرادی که توانایی خارق العاده ای در هنر دارند و یا پیشرفت فوق العاده ای در صنعت فیلمبرداری یا تلویزیون دارند.

ویزای O-2 : افرادی که به هنرمند یا ورزشکار در زمینه ای برای اجرای نمایش به افرادی که ویزای O-2 دارند کمک و همراهی میکنند داده می شود.

ویزای O-3 : این ویزا متعلق به همسران یا فرزندان اشخاصی که ویزای O-1 و O-2 را دریافت کرده اند.

یک دسته از ویزاهای آمریکا موسوم به ویزاهای سری P وجود دارند که به هنرمندان افراد فوق موفق اعطاء‌ می گردند که اخذ این سری ویزا نیازمند داشتن شرایط بسیار ویژه می باشد. از جمله شرایط متقاضیان این ویزاها این است که می بایست در رده های بین المللی شناخته شده و معروف باشند یا مصاحبه هایی در سطح بین الملل با برنامه ها یا show های پر بیننده داشته باشند.